Dag Finn i Japan

NSRs shogun – Dag Finn – har vært i Japan og deltatt i FISA World Rowing Tour. Klubben er alltid i hans hjerte, og her er langreiste ord fra Biwasjøen ved den gamle keiserbyen Kyoto!

FISA Touren gikk fra 4. Р12.juni, p̴ Lake Biva, like ved Kyoto, Japans tidligere hovedstad.
Det er fem norske deltagere, av i alt 40 deltagere fra hele verden, samt selvsagt mange japanere, som stÃ¥r pÃ¥ hele tiden.

Torsdag, fredag og lørdag 2.-4. juni var flere av oss samlet i Kyoto; en times tid unna basen vÃ¥r ved Biwasjøen.

I Kyoto leide vi sykkel, og fikk med oss mange templer og museer; bl.a Nsihi Hongwanji, Japans 3. største trebygning, et buddisttempel på Worlds Hertitage List. Dimensjonene på noen av materialene er imponerende, og uten sprekker. Så stort tømmer finnes ikke hos oss.

15 minutter unna pÃ¥ sykkel fant vi slottet Nijo, borgen til en Shogun –  den militære lederen, og den faktiske makthaver i lange perioder. Keiserens palass lÃ¥ noen kilometer unna.

Noen kilometers sykkeltur unna, i utkanten av Kyoto, fant vi den Gyldne Paviljong, et sommerslott og tempel, med bladgull på fasadene.

Midt mellom Kyoto og Biwasjøen, ligger en fjellkjede, og på toppen av den ligger området Hiei, med en rekke templer, også disse på Verdens kulturarvliste.

På lørdag 4. juni var det fremmøte, registrering og åpningsseremoni på hotellet vårt, et stort turisthotell, Laforet, der 40 internasjonale roere residerte nesten alene.

På søndag startet vi så å ro, den første av i alt seks rodager. Etappene varierte mellom 25 og 42 km. Til sammen tilbakela vi ca 190 km. Dag 3 og 4 ble spesielt strabasiøse, med mye vind, store bølger, og mye vann i båtene. Min nye IPhone døde den ene dagen….

Lørdag 11. juni ble roturen avsluttet med en 27 km lang etappe, fra hotellet til en roklubb i sydenden av innsjøen. Så var det stor fest, med mye god mat og godt lokalt drikke, som sake og japansk øl.

Kl 2100 presis gikk bussene fra roklubben til hotellet. Der fortsatte festen i mer uformelle former. Selv var jeg oppe kl 0430, for med taxi og tog Ã¥ nÃ¥ Harukaekspressen fra Kyoto  direkte til Osaka Kansai Airport, og fly derfra via Helsinki til Oslo. Og vips var jeg hjemme i Oslo pÃ¥ kvelden samme dag, etter drøye 20 timers reise.

Her kan du studere løypekartet..  japansk historie… og litt mer historie..