Profil 7. Per Morten Klausen

For de som har vært innom klubben en eller to ganger har sett denne hyggelige herremannen, han er ofte å skue inne i verkstedet bøyd over en åre, rigger eller robåt. Tiden Per ligger inn i roklubben og materiellet i løpet av et år er enorm og takket være han, Per Bønsnæs, Jens, Marianne og Jens Petter Koren flyter båtene i båthallen! Les mer om Per Morten Klausen og hva som fikk han inn i Norges flotteste roklubb!

Navn: Per M. Klausen

Født: 14.05.45

Yrke: Siviløkonom/Tekstilagent

Bosted: Gregers Grams vei 22, 0382 Oslo

Når ble du introdusert for roing?

I 1966 under studietiden i Sveits,  jeg rodde 4er på Rhinen ved Universitetet i Basel.  Da jeg året etter begynte på Handelshøyskolen i St. Gallen ble det ikke mer roing, der var det intet romiljø.  Det ble for langt til Nordiska i Zürich, som imidlertid ble besøkt for en øl i ny og ne.

Hva var første tanke om roing?

At det var en flott og krevende lagsport.

Hvordan / hvem ble du introdusert for roing?

Etter den ene sesongen i Sveits ble det ikke roing før i 2005, da så jeg en avisannonse om nybegynnerkurs.

Hvor ble du introdusert for roing?

Nybegynnerkurset var i regi av NSR, hvor jeg begynte som 60åring.

Din yndlingsbåt?

Det må bli 4 innrigger 271 ”Lucas”

Hva er din favoritt båttype?

Ror gjerne 4 ¾  utrigget og innrigger.

Stilling i NSR i dag?

Materiellsjef; hvor jeg er helt avhengig av den gode støtten fra resten av Materiellutvalget, det hadde ikke fungert uten.

Hva liker du best ved klubben?

Å kunne omgås alle generasjoner, fra Jr C til eldre raceroere 90 ,  det er mange flotte typer blant klubbens medlemmer.

Hva savner du mest i klubben?

Et fast sted i klubben hvor alle kan møtes, etter en rotur eller trening, eller bare stikke innom. Et slikt ”klubblokale” tror jeg ville gi et enda bedre sosialt miljø i klubben.

Hva med roing liker du best?

Lagfølelsen når takten stemmer og båten virkelig går godt.

Hva er/var den beste økten/turen?

Da vi vant Geita Rundt i ”Lucas”, i skarp konkurranse med CR.

Hva er yndlingsturen?

Langøyene rundt

Hvor er det beste stedet du har rodd?

Det var morsomt å komme til Monaco for å ro i  februar 2008,  det var flott å være en del av ”Monacoteamet” med Marianne, Jens, Meike og Jacob, et sterkt lag i regattaen ”Challenge Prince Albert II” for bølgebåter (som dessverre ble noe amputert pga for høye bølger).

Roturen langs elven Dordogne i Syd-Frankrike i 2009 var også en opplevelse.

Hva har vært / blir høydepunktet

Hver vellykket økt på fjorden er et høydepunkt, jeg håper det blir enda flere av dem.

Hvis du var en rik man som kunne skjemme bort klubben med gaver, hva var det første du ville gitt / foretatt deg?

Oppdatere treningsrommet, utvide båthallen, etablere ”klubblokale” og sørge for bedre oppbevaring av årene.

Hvis du skulle gitt ronorge en gave, hva ville det vært?

Et strøk maling og generell oppussing av Årungen.

Hva er det mest prestigefylte du kan tenke deg innenfor roing?

Gull i 8 under olympiske sommerleker.

Hvor ofte er du nede på klubben og reparer eller andre ro-relaterte aktiviteter?

2-3 dager i uken.

Hva er den verste skaden du har opplevd som reparatør / materiell sjef?

Den mest unødvendige skaden, som også var så stor at båten ble ansett som kondemnabel,  synes jeg var den som ble forårsaket av et umerket, usynlig kommunalt rør i vannflaten i Frognerkilen.

Hvor godt håndterer fruen at store deler av kvelder blir tilbragt i Huk Aveny 2B?

Meget godt, hun har også tatt Nybegynnerkurset, men er etter hvert blitt helt fanget av sin tidligere idrett tennis.  Det er et privilegium å kunne møtes hjemme etter en hyggelig kveld på henholdsvis tennisbanen og i klubben i NSR.

Driver du med andre idretter, og har du konkurrert eller konkurrerer du i de(t)?

Ski og fotball, men det er etter hvert mange år siden, lange skiturer gjør imidlertid fremdeles susen.

Andre hobbyer?

4 barnebarn kommer høyt opp på denne listen.