Stokkavannsregattaen

Uten store forhåpninger om flatt vann og gode forhold, reiste en liten gruppe juniorer til Stavanger for å ro stokkavannsregattaen. Ettersom Roger var i Ratzeburg ble både båter og roere fraktet av Christiania.

Dagen startet med forsøk for hjrA 2x der begge NSR sine båter, bestående av Petter og Theodor og Oscar og Patrick, tok seg videre til finalen.  Deretter var det finale for Anna og Sara i djrA 2x, og her ble det 2. plass. Jentene skulle nok gjerne sett seg selv øverst på pallen, men med tanke på at Anna har vært syk den siste uken, og egentlig ikke var blitt helt frisk, var det et bra løp.

Lørdagen var det også uttak for Balticcup i singel. Her stilte Bente og Sara. Bente kom i mål så vidt etter 5. plassen, mens Sara kom på 3. plass. Like etter var det djrA singel hvor Anna kom inn på første plass, mens Sara kom på tredje.

NSR sin 4x, bestående av Theodor, Petter, Oscar og Patrick, tok en klar seier i hjrA 4x. I løpet etter vant Bente og Sara i djrB 2x. Dette løpet startet mindre enn en time etter singelløpet, og da jentene dro ut fra brygga var det fem minutter til starten skulle gå. Det ble rodd nesten like fort opp til start som i selve løpet, men de rakk det akkurat.

Så var det tid for hjrA 2x sin finale. Her kom Oscar og Patrick på første, mens Theodor og Petter kom på tredje. Siste løp for NSR den dagen var djrB 4x. Her hadde Bente og Sara satt seg i båt med to jenter fra Christiania. Dette gikk overaskende bra til og aldri å ha rodd sammen før, og jentene kom inn på en førsteplass.

Søndagen startet tidlig for jrA guttene, som klokken syv hadde forsøk i singel. Men alle kom seg videre til finalen. Neste løp var djrA 2x. Ettersom Anna fremdeles var ikke var helt frisk valgte hun og Sara å trekke seg. Bente og Sara, som debuterte i djrA 2x, ble dermed eneste NSR båt, og de kom i mål på andre plass.

Løpet etter var hjrA singel. Her kom Petter på femte plass, Theodor på fjerde, mens Oscar vant, så vidt, foran Patrick på andre plass. Man merket at Oscar hadde tatt seg helt ut, for etter han hadde båret opp båten la han seg på gresset og ble liggende der.

Etterpå var det Sara sin tur i djrA singel. Hun tok en overlegen seier over 20 sekunder foran andre plassen. I løpet etter, djrB 4x, vant Bente og Sara i sin kombinasjonsbåt med CR. Theodor og Petter stilte i 4x med Tønsberg roklubb og kom i mål på 3. plass, og i djrB 2x vant Bente og Sara.

Siste løp for dagen var herre senior 4x. I denne båten satt Oscar og Patrick sammen med Harald og Sverre fra Christiania. Juniorbåten gjorde det overaskende bra og kom i mål på andre plass.

Så var det bare å få båtene på hengeren og sette seg i bussen og kjøre den lange veien hjem til Oslo. Tusen takk til Stavanger roklubb for en fin regatta, og en stor takk til Christiania, da spesielt Svein Moldestad, som kjørte båtene og roerne fram og tilbake til Stavanger.  Norges klubber var alle svært sjenerøse med utlån av verktøy til de materiellfattige NSR roerne.

Midlertidig oppdatering av suksessen før den ordentlige rapporten kommer!

En fyldig reportasje fra Stokkavannet forventes når hjemmesidens utsendte roer er kommet tilbake til hovedstaden og gjenvunnet sine krefter. Men dette må sies allerede nå:

Våre seks jr. A roere og to jr. B roere som deltok på Stokkavannet, produserte seks førsteplasser, fire andreplasser og fire tredjeplasser. I tillegg kommer også andre  gode resultater.  Rosjefen takker roerne for innsatsen, men en stor takk må også sendes til Erik Juell som på kort varsel stilte opp som lagleder, og til CR ved Svein Moldestad og Martha Helgeland, samt Ormsund, som sørget for transport og innkvartering mens vår egen henger og trener befant seg i Tyskland med U23-roerne.