Roing 17. juni – Rapport!

Fjordbykontoret skulle få et innblikk i hvordan roerne hadde det i Frognerkilen. Så store som små skulle vi ut i Frognerkilen og vise oss frem!

Per Bønsnæs hadde tatt ansvar og sendt ut mail for å engasjere NSR-roere for å unngå at båtplassene i Frognerkilen skal fortrenge roere og padlere. 17 juni klokken 15:30 var NSR-roere på vannet og alt fra Jr C til 60 i herlig blanding og mange båttyper hadde møtt opp, Frognerkilen var nesten malt rød. Det var også strålende solskinn og 25 grader . En god del fritidsbåter hadde også møtt opp (den ene gangen de var delvis ønsket) som fremhevet problemet mellom roer og fritidsbåt.

En annen ting som gjorde dagen litt ekstra fin var forholdet mellom NSR og CR roere på vannet, vi kan vel si at forholdet var i klar fordel NSR. (men CR sto for arrangmentet på land).

Takk for en fin fin tur på vannet!

——————

Sett av en time eller to mandag 17. juni for å bedre roforholdene i Frognerkilen!

Christiania Roklub og Norske Studenters Roklub har i fellesskap invitert Fjordbykontoret i Oslo kommune til et møte mandag 17. juni. Fjordbykontoret har i oppdrag å planlegge og gjennomføre et helhetlig opplegg for Oslos sjøfront, fra Ulvøya i syd til Frognerkilen i nord. Med andre ord: Dette er personer som har stor innflytelse på de fremtidige roforholdene i indre Oslofjord.

Møtet skal holdes på Kongen, og starter kl. 14:00. Først skal vi presentere rosporten og våre utfordringer for gjestene. Derefter skal vi ta dem med ut i robåter, og la dem prøve hvordan det er å sitte nær vannet i den sterkt beferdede Frognerkilen. De er 15 personer, og planen er å sende dem ut i tre firer innriggere (trygt og stødig) og i én ¾ utrigget firer (for de som søker sportslige utfordringer). Christiania stiller med én innrigger og én ¾ utrigget firer, mens vi må ta med to innriggere over fra NSR.

Vi regner med at vi går ut fra bryggen på Kongen ca. kl. 15:30. Da håper jeg at det er mange andre roere utpå, slik at vi kan få vist frem bredden i vår virksomhet. Vi ber om at det mange ivrige juniorer i Frognerkilen i varierende båttyper, samt turroere i mange forskjellige aldergrupper utpå i forskjellige typer mosjonsbåter. Det hadde vært kjærkomment om eldre raceseniorer kunne greie å gå litt tidlig fra jobb og andre forpliktelser denne dagen, og ta en treningstur i Frognerkilen fra kl. 15:30.

Vi må vise at roing er en større idrett, og mye mere variert enn det man får inntrykk av via massemedia.

Vel møtt – til mange som mulig!

Per Bønsnæs