Baltic Cup 2013 – ny rapport fra Sara og Bente

Baltic Cup 2013

Les om regattaen gjennom deltakernes øyne her i en fersk rapport fra Sara og Bente!

I sommer kvalifiserte Bente og jeg oss til årets utgave av Baltic cup. Litt mer spennende enn vi ønsket ble det, ettersom det ble nødvendig med omrace, men fredag morgen var vi på vei til St. Petersburg og Baltic! Forventingene til boforhold og mat var ikke store, ettersom vi var fortalt at det var Baltics mørke bakside. Det var da ekstra gledelig med myke senger og rene rom 250m fra banen. Maten derimot var ikke noe å skryte av, og skal du prøve og nå lettvekstgrensa anbefales et opphold i Russland.

Da vi kom fram på fredag var det tid for å rigge opp båten og ta en liten tur ut på vannet. Dette gikk helt fint til vi skulle sette på setene og gå ut på vannet. Setene var borte, og vi fant dem ikke. Etter noen telefoner fant vi ut at de ikke var kommet lengere enn Danmark der de ikke var blitt flyttet over i hengeren som skulle til Russland. Etter å ha finkjemmet båtplassen for Wintechdobeler, uten resultat, og forklart problemet vårt til en dame som kunne to ord engelsk, ved hjelp av en tolk som ikke forsto så mye mer, begynte vi å bli rimelig stressa. Det var da en fra heiagjengen til den norske guttedoblen sa at de hadde brukt wintechseter i sin båt. Vi prøvde setene deres og de passet. Lettelsen var stor og frykten for å ro uten seter var borte.

Det var bare fire baner og på lørdagens 1000m møtte vi Tyskland og Danmark i forsøket. Dette var ikke små jenter, særlig de tyske. Får å gi et innblikk i størrelsen kan jeg si at jeg byttet bort Norgesjakken min mot den ene tyske jenta sin jakke. På meg ser den mer ut som en kjole og den er i unisex størrelse large. De var heller ikke dårlige ettersom de vant finalen, og danskene kom på tredje.  Utfallet av forsøket har du kanskje gjettet, og vi endte i en c-finale. Der møtte vi Finland, og disse jenten bestemte vi oss for at vi skulle slå. Vi gikk ut i ledelse og den beholdt vi hele veien. I alt kom vi på 9. plass.

Resten av dagen ble brukt til å heie på resten av det norske laget. Her kom herre 2x på 6. plass, herre 4- på 7. plass og herre 4x endte på 6. plass. Best av de norske var dame 4x som endte på 4. plass ikke langt fra medalje.

Søndag var distansen endret til 500m. I forsøket var vi så heldige å møte de tyske jentene igjen, i tillegg til Russland II. Vi endte sist, men tiden vår var god nok til at vi var videre i B-finalen.  Der møtte vi Sverige, Litauen og Russland II. Vi endte sist her også, men vi var både fornøyde med løpet, og å ha klatret en plass opp på resultatlista.

Norge kom ellers på 8. plass i dame 4x, 7 plass i herre 4-, 6. plass i herre 4x og 7. plass i herre 2x.

Alt i alt har det vært en utrolig inspirerende og morsom helg. Vi har sett hvor store jentene er og følt på kroppen hvordan nivået er. Det ga selvfølgelig mersmak, og til neste år skal vi tilbake!

Etter et omrace på Årungen for noen uker siden, ble det klart at Sara Juel og Bente Vagle skulle stille for Norge i St. Petersburg. Dette er første gang de stiller for Norge, og det er jammen meg ikke verst ettersom at de kan dra til neste år også.

På lørdag møtte Sara og Bente tre andre båter i forsøket. Det er bare fire baner og distansen er 1000m. Her kom de unge jentene på fjerdeplass og gikk derfor til C finalen. Der vant de!

På søndag var distansen 500m. Her avanserte jentene med en plass og endte til sammen på 8.plass.

Baltic Cup er en kjempebra erfaring og forberedelse på videre internasjonal deltakelse, og sannsynligvis kommer jentene seg dit til neste år også!

Øvrige resultater for det norske laget:

Lørdag:

JW4x 4.plass