Dan Topolski er død

I Norge er vi kanskje ikke så godt kjent med den engelske trenerlegenden Dan Topolski, men noen har nok hørt stemmen hans under TV sendingene av The Boat Race.

Men det er ikke det å kommentere The Boat Race han er mest kjent for.

Rokarrieren til Topolski startet på Oxford University, hvor han rodde inn til seier to ganger i The Boat Race. Etter han var ferdig på Oxford Univeristy vant han VM som lettvekt roer (LM8+) og deltok også i VM for tungvekt (4-) hvor han tok sølv.

Etter sin aktive rokarriere tok slutt, etablerte Topolski seg som god trener og trente det engelske landslaget under to olympiske leker. Selv om dette er imponerende, kommer den største bragden under hans trenerkarriere på Oxford Univeristy der han snudde Oxford University sin tapsrekke. Fra 1973 – 1987 trente Topolski Oxford University, hvorav 12 av 15 ganger gikk laget hans seirende ut, av disse var 10 av dem uavbrut.

Det har også kommet en film om Dan Topolski basert på sin egen bok True Blue. Filmen tar for seg intrigene i laget fra 1987, hvor Topolski til slutt vinner The Boat Race til tross for å ha mistet flere internasjonale roere grunnet krangling og forskjellig treningsfilosofi.

Fra 1988 har han jobbet som rokommentator og journalist for BBC, de siste årene har han kommentert The Boat Race og verdensmesterskap for BBC.

Han døde 21. februar 2015, 69 år gammel.

Daniel Topolski.