Rosafari i Oslofjorden med internasjonal deltakelse!

I Kr. Himmelfartshelgen 14. til 17. mai krydde det av utenlandske turroere på båtplassen til NSR.

Det var besøk fra Winnipeg, Philadelphia, Limerick, Hamburg, Bremen, Mannheim, Ruderkreis Baden-Würtemberg, København, Basel og Linz. Alle var meget erfarne roere og samtidig under kyndig veiledning fra Marianne og Jens om forholdene i Oslofjorden. For mange er det meget eksotisk å ro i saltvann og bølger.

De var meget begeistret for våre flotte innriggere og deres sjødyktighet i bølger. Vi holdt marsj-fart på rundt 8km/t – og ble det dratt bare litt ekstra kom farten lett opp over 10km/t.

Første dag bød på byrundtur i Oslo: Rundt Tjuvholmen, forbi Akershus, Operaen og rundt Hovedøya og Lindøya. Og selvfølgelig en omvisning i klubbhuset!

Kr. Himmelfartsdag var det heldagstur i Vestfjorden rundt Nesøya og med lunsj-stopp på Solodden. Heldigvis hadde vi flott vær, og da finns det ikke finere sted enn Solodden!

Værutsikten for fredag var vind fra nord, 5m/s. Det er ikke så greit når planen var å gå til Steilene med utsikt til at vinden skulle øke utover dagen. Så etter besøk på Vikinghuset ble det Bunnefjorden med lunsjstopp på Ingierstrand. Ingen vind(!), men røde neser og bein.

Lørdag ble imidlertid som værutsikten hadde meldt: Mye vind fra sør, og regn på ettermiddagen. Turen ble derfor lagt rundt Ulvøya og retur til klubben, hvor det var piknik, hvoretter vi delte oss i forskjellige kulturelle seksjoner: Munch museet, Ekebergparken osv.

Avslutningen 17. mai ble for alle en stor opplevelse med barnetog, fest og glede over hele byen. Et besøk på Holmenkollen ble det også til innen avskjedsmiddagen.

En stor takk til NSR fra alle deltakere for at de kunne få oppleve NSR og Oslofjorden.

Marianne L