Tur til Roskilde med 60 pluss

Atter i år var 60 plussene på tur. Etter 10 års praktfull lederskap hadde «vår mor» Marianne lagt styreåren inn, og lagt ansvaret i det nye styres hender.

Carl etterlyste ideer, og da kun ett ble nevnt, satset vi på det. Jeg hadde fått kontakt med Roskilde Roklub, hadde i den anledning nevnt at Roskilde Roklub hadde vært på besøk hos oss på Solodden, så vi var velkomne til et gjenvisitt.  Da trodde jeg at styret kunne gå videre på dette, men som det så ofte er: «Den der kommer på en ide henger ofte på den». Jeg spurte pent Inger Christiansen om hjelp med billetter på båten til København, og hun var helt imponerende hjelpsom og villig, hun ordnet med bestillinger til båt og bestilte beste middag til oss.

Vi hygget oss på båten etter en heller kaotisk biloppkjørsel. Men Inger var på plass med billetter til fotfolket. Øl til å slukke tørsten ble innkjøpt på dekket, men blesten tok ølbokser og annet. Herlig middag, etterpå bød våre herrer opp til dans, alt veldig hyggelig.

Alle kom vel frem til vandrerhjemmet, noen tok tog, andre taxi og to biler kretset i villfarelse rundt i København grunnet veiarbeid, og i Roskilde rundt psykiatrisk institutt på grunn av GPS der ikke viste vei der var sperret. Vandrerhjemmet var ganske fint, lå rett ved roklubb, iskiosk og bevertningssted også, alle var fornøyde. Vi møtte straks vår lille venninne Eyoe, der på mail hele veien hadde vært veldig positiv.

Carl, Meike og Jan Blom var båtansvarlige. Danske roere var nok litt imponert over Meikes medaljer i roing.

Timer etter ankomst dro vi på tur i 4 båter, Eyoe hadde fortalt litt om hvor det var fint å ro, og vi fikk kaffe med på tur. Kirsten er født i Roskilde, og sammen med hendes venn Bjørn Østom hadde de jobbet godt med å finne gode spisesteder og plukke menyer ut som vi kunne velge av. Så vel tilbake kunne vi gå 50 m over gaten til restaurant Snekken, hvor langbordet var dekket.

3 deltagere tok morgenbad «in natura», synet deres hadde nok sviktet noe, for de så ikke andre tilstede. Men i vinduer på roklubben stod danskene og syntes synd på de norske, der ikke hadde råd til å kjøpe seg badedrakt.

Morgenmat inntas med skoleklasser, Gjert var veldig begeistret over så høflige barnene var, eller også hadde han et godt øye til den unge lærerinne. Vi fikk brød og pålegg til nister, alt var så bra.

Det var imponerende å se alle de mange svaner der holdt til i Roskilde Fjord, ett godt råd fra Bjørn Wærenskjold, ikke ro der hvor svanene er, der er det lavt. Svaner lever av at spise gress fra havbunden. Men da solen kom gikk vi med Bjørn Østom rundt å så de gamle bindingsverks huse, hvor man sier at Jeppe på Bjerget har boet

Torsdag spiste vi i Rådhuskælderen. På vei dit passerte vi Roskilde Domkirke, hvor Margrethe den Først, der samlede Norden, og alle de danske konger ligger begravet. Mange hadde vært på sightseeing der, og også besøkt Vikingskipene, gått på små cafeer og sett kunstutstilling.

Siste kveld spiste vi på Store Børs som lå rett ved Vandrerhjemmet. Det ble bestilt taxi for hjemtur, så alle koste seg i Roskilde før hjemreisen på båt, den var visst også vellykket

Vi takket Eyoe og roklubben så meget, og vi ble ønsket velkommen tilbake.

Jeg er glad for at alle i klubben legger skulderen til og er villige til å gjøre en innsats, takk til alle som også har vært positive og konstruktive i samtaler.

TÆNK; FØR VAR DET MARIANNE DER ALENE ORDNET ALT! TAKK MARIANNE!

Birgitte