Klubbkapproingen – kjempegøy!

Det er høst, det er vakkert, det er klubbkapproing! Lørdag 17. oktober møtte de rødkledde frem i et strålende høstvær.

Etter en litt kald morgen varmet solen både roere og tilskuere fra en skyfri himmel. Og når klubbsjef Hilde Vagle og Anne Clifford serverte suppe, kaffe og vafler, kunne det ikke bli bedre.

Konkurransen over 900 meter i Frognerkilen hadde så gunstige forhold som er det mulig å få: Sol, ingen vind og minimalt med båttrafikk.

Sammenliknet med gamle dager har klubbkapproingen endret karakter. Til de tradisjonsrike fakultetsløpene er det ikke lenger mulig å samle mannskap med tilknytning til det aktuelle fakultetsområdet. Men – enda bedre ting er kommet på programmet:

Første løp i år var i innrigger 4+. Klassen er egentlig forbeholdt personer i 60+, men p.g.a. mangel på roere ble det gitt dispensasjon for noen. Det ble et jevnt løp, men båten som med myndig stemme ble coxet av Jens Kolberg, og rodd av Hans Jørgen Arvensen, Vigdis Hansen, Ove Mæhlum og Tor-Geir Myhrer avsluttet best og vant.

I søskenduellen i ¾ 2x deltok to lag. Brødrene Charles og Pierre Bret vant, over Andreas og Thomas Clifford. Men for konkurransevilje må brødene Clifford få en hederspris, siden Thomas mer eller mindre rodde sine første åretak noensinne under oppvarmingen!

I klassen Generation Challenge stilte 5 dobler til start med utregnet handicap. Sara og Erik Juel vant foran Trygve (12!!!) og Sverre Løken, og med Peder og Cato Myhre på tredje. Om fjerde og femte plass var det hele veien en hard kamp mellom Andras Clifford /Phillip Andersson og Bente Vagle/Tor-Geir Myhrer, men sistnevnte snek seg til slutt en luftkasse eller vel så det foran i mål. Over vannet i samme løp rodde også en båt i klassen nybegynner Mix, bemannet med Alex og Hanna.

Det hele ble avsluttet med et åtterløp, hvor klubbens to sisteårs JA jenter, Sara Juel og Bente Vagle stroket hver sin 8+, satt sammen av hele bredden av NSR sin medlemsmasse; –  kvinner og menn, gamle og unge. Saras mannskap i Wintechåtteren var den sterkeste, og mottok det tradisjonelle hurraropet fra det slagne crew’et i Empacheren.

Med dette var det hele slutt. Noe som sikkert var ganske greit, siden dommer- og fotografbåten, bemannet med Gunnar Clifford og Lars Myhrer, da var tom for bensin og måtte forlates ved båtbryggene ved KNS. Vår coxede  toer innrigger, Niels, ble imidlertid raskt sjøsatt og slepte den noe slukørede motorbåten Hans hjem til NSR. Da hadde deltakere og tilskuere gått hjem for å forberede seg til høstfest, men det er en annen historie!

Se regattafilm her!

Se også flere bilder på NSR sin Facebook side. Disse bildene er alle tatt av Lars Myhrer.

Så har vi fått noen bilder fra Anne-Marie Hadenius:

One reply on “Klubbkapproingen – kjempegøy!