NSR i Verdenscup!

Vi er hjemme etter en måned i Italia og vi er spekket med opplevelser. I verdenscupen måtte først toeren til oppsamling. Hanna og Anna startet i oppsamlingsheatet i banen ved siden av Nederland. Målet her var selvfølgelig å få to båter bak oss, for da var vi videre til semifinalen. Alle forsvant fort ut fra startblokkene, og vi lå som vanlig litt bakpå. Vi dro forbi Russland 2. Ved 1000m lå vi tre sekunder bak både Nederland og Argentina. Vi skjønner etterhvert at de nederlandske jentene begynner å få det tungt og vi nærmer oss litt for hvert tak. Det er først i de siste 500m at vi virkelig setter inn støtet. I spurten kan lungene presses lenger, men musklene sier bare “mer får du ikke”. Vi brukte det vi hadde, og vi kunne føle Nederlands desperasjon, men vi var jo desperate selv også! Målstreken kom sakte, men samtidig altfor tidlig, vi var bak Nederland. Litt deppa, før Janis skriker tiden som er på samme sekund som vår pers fra u23 ifjor. Vi gjorde vårt beste!

I Patricks oppsamlingsheat ble det heftig. Etter start lå han på en solid andreplass, mens mannen fra Algeri tok ledelsen, men bare foreløpig! Patrick lot han ikke gå og klamret seg fast. De siste 500m var hverken Sid Boudina (ALG) eller Patrick trygge, for på siden kom finnen i høy fart. Det ble veldig essensielt å holde finnen bak, dermed økte Patricks takt. Det ble riktig hardt for Algeri og han måtte gi bort seieren med en knapp margin. Begge var nå videre til A finalen, noen timer senere!

I jentenes c finale var målet å knekke Ukraina. De startet sterkt og var nesten tre sekunder foran etter 500m. Derifra tok vi ett sekund hver 500m. Ved passering av 1500m økte vi takten, vi prøvde også å skyve litt mer. Vi lå etterhvert ved siden av det gule og blå laget. Økte takten enda litt ved 300m igjen. Vi tar noen meter, men de øker også! Ånei de kommer mot oss igjen! Jeg har talt oss ned til 15 tak, nei det må være kortere. Jeg må se etter mållinjen, søren det er faktisk 15 tak igjen. Bare skyv! Streken kom akkurat der vi ville ha den, og denne gangen var vi foran! Førsteplass i C finale er langt fra en pallplass, men dette var den beste versjonen av oss (så langt) og det føltes godt.

I lettvekternes A finale var nervene i høyspenn (Snakker ikke om Patricks da..). To norske lag stilte til start; Ask Tjøm fra Tønsberg og Patrick. De andre nasjonene var CRO, SLO, SUI og ALG. Etter 500m er de fleste båtene mer eller mindre to sekunder bak Kroatia. Men Slovenia får virkelig opp farten andre 500m og tar ledelsen. Sveits ligger rett foran Ask, og Ask er rett foran Patrick. De norske er på hver sin side av de midtre banene. Ved tusen meter får Patrick det brått tungt, mens Ask får en liten fanden i seg. Tredje 500m er nesten like fort som etappen før, bare Slovenia er raskere her. Siste del er han derimot sterkest. Han drar forbi Sveits og korter ned meterne til Kroatia og Slovenia. Han tar bronse! Patrick jobber med hvert tak og prøver å holde jevn rytme, han holder ALG bak seg men en vill spurt uteblir. To roere i finalen, i to båter, en bronse – fantastisk!

Resultater a finalen

Resultater toer

Gaute J. Tjøm knipset bra bilder:

12974548_626082037539642_8259858815297847210_n 13010612_626221504192362_4059971041876282182_n 13012829_626079607539885_4788135001530196204_n  Skjermbilde 2016-04-20 kl. 08.50.07

*NB! endring av noen tider!*

Og det gjelder ikke bare Oscar Helvig! Patrick Sture og jeg, Anna Sture, med makker Hanna Gailis har fått æren av å prøve oss i Verdenscup i Varese. Janis Gailis er med som trener og Roger Wiggin slutter seg snart til gruppen. Oscar Helvig sliter litt med sykdom for tiden, han stiller derfor ikke til start. Han er dog ivrig supporter, mens han får inn noen rolige økter.

Patrick stiller i herrer lettvekt singel. Foreløpig stiller 14 til start. Mange er de samme Patrick rodde mot i Piediluco, for nesten to uker siden. Sid Boudina fra Algerie er eneste mann med nasjonalitet utenfor Europas grenser. Miani Marcello med verdensrekord fra 2014 stiller også. Med han er det faktisk 4 Italienske båter. Patrick er ikke eneste nordmann. Ask Tjøm (Tønsberg RK), som tidligere i vår tok seieren i den prestigefulle langdistanseregattaen Men´s Head of the River med universitetslaget Oxford Brookes, kommer også til å kjempe om plasseringene.

I damenes toerklasse finner vi også mange italienske lag, men ellers en god blanding. 18 båter er påmeldt. Vi har fått litt fart den siste uken.  Ikke minst har vi gått igjennom mange tekniske treningsøkter, som har fått oss til å banne og be (og gråte). Men nå er vi her og we’re feelin just fine! Mange sterke båter stiller til start, men også nye kombinasjoner trer frem. Vi håper vi klarer å henge med. Ingenting er sagt, mye er åpent!

Racingen starter fredag morgen for alle de norske lagene. *Nye tider for første heat*:

W2- kl 0935

M2x kl 1205

LM1x (Patrick) kl 1140 (Ask) kl 1135

W1x kl 1015

M4x kl 1230

Følg med live på worldrowing.com

12919759_1155652564453751_7284554612211488141_n

Kvalitet over kvantitet #lettvekt

One reply on “NSR i Verdenscup!