Ny juniortrener pakket ut!

Matti Saborowsky, 20 år, fra Tyskland er ansatt som ny juniortrener i NSR, med et hovedansvar for trening av JB-JD gruppene. Ved siden av å være trener i NSR er Matti student ved Norges Idrettshøyskole. I Tyskland er han medlem i ‘Der Hamburger bud Germania Ruder Club’ som er en av de største tyske roklubbene. Der begynne han  å ro da han var 8-9 år gammel. Som juniorroer har han fire medaljer i tyske mesterskap (2011 gull i 8+, 2012 bronse i 2x og sølv i 8+, 2014 gull i 4+). I 2014 ble han tatt ut på det tyske laget til  juniorverdensmesterskapet, hvor han oppnådde det han selv beskriver ”som en litt skuffende femte plass i 4+”. (En prestasjon som sett med norsk briller nok ville blitt gitt en noen annen beskrivelse.)

I sin klubb i Hamburg har han hjulpet til med treningen både av begynnergruppa for voksne og med treningen av klubbens juniorer.

Når han nå ha lagt den satsende konkurranseroingen på hylla, er vi i NSR veldig glad for at han har valgt å studere ved NIH i Oslo, og at vi har vært så heldig at han har tatt på seg oppgaven som trener for våre yngre juniorer.  Vi ønsker han meget velkommen i klubben og håper på et godt og langvarig samarbeid.

(Og for de som lurte: Matti ankom Oslo 15. august, men tilbragte også vel to måneder i Oslo i fjor høst, bl.a. som juletreselger. Det har vært tilstrekkelig til at han snakker et tilnærmet helt perfekt norsk!!!)

Rosjefen