Norgesmesterskapene – vi vant!

Emil Mørchs pokal gikk til NSR med 2 poeng foran CR!

Det ble mange flotte prestasjoner i løpet av helgen. På lørdag var Petter Tufte NSRs representant i herrenes singelsculler. De var utpå hele tre ganger, først forsøk, deretter semifinale og så den etterlengtede finalen. Fra elitegruppen stilte Martin Helseth som vant, og selveste Olaf Tufte som kjempet seg inn til 4. plass etter et lite toalettbesøk i skogen ved start… Det er mange roere med magevirus for tiden skal sies! Petter Tufte kom seg gjennom alle løpene med glans, og avsluttet med et fantastisk løp som endte med sølv!

En annen innsats som må trekkes frem er den der Lisa Byberg og Ella Hegge tok bronse i toer. Jentene møtte til start i vanskelige forhold i den nye klassen av året, og litt styring gjorde det hele svært spennende, men i mål var det klar 3.plass!

Juniorguttene imponerte stort med en slående seier i åtter. Som senior Patrick Sture sa; der fikk de til det vi prøvde gang på gang, men som aldri skjedde! De krysset mållinjen rundt 10 sek foran Stavanger på 2.plass!

Så kommer vi til eventet noen kanskje ønsker å snakke så lite som mulig om, mens andre kanskje syntes var helt på sin plass – vi snakker HS 2-. Mastersgutta Nito Simonsen og Peder Strand stilte til start mot Lars Myhrer og Matti Saborowski, samt et lag fra Drammen Rk og ett fra Ormsund Rk. Denne gangen var de eldste eldst og tok seieren bak ryggen til de yngre i rødt! For et hat-trick! Det var dessverre ikke et tredje lag som farget pallen helrød, som året før, men hele 6 poeng ble altså sanket i denne klassen.

Hvis redaktøren skal være enda mer subjektiv når det gjelder hva som skal løftes frem, nevnes det også damenes firer. Vår altfor flotte empacher “Hans Jørgen” ble pakket opp for anledningen. De fire jentene som for 5 år siden tok seieren i junior 4x, og som på den tiden var de eneste aktive jentene, var igjen samlet.  I nostalgiens hete kunne man plutselig minnes hvordan man en gang følte seg ung og lovende. Ting gikk faktisk bedre enn forventet også, selvom sølvet akkurat glapp!

Juniorjentene fortsatte medaljefangsten i både firer og dobbeltfirer. Guttene i toer sanket også flere poeng! Etter lørdagen lå vi likt med Christiania i sammendraget, så hver pallplass var viktig – om det så bare var for å hindre CR i å ta flere poeng!

Seniorgutta var virkelig på hugget. Det ble gull og sølv i firer, ja gull i dobbeltfirer også! På land fikk man dog se mange skuffete ansikter i både 1. og 2. åtteren etter forsøket søndag morgen. Ting gikk ikke helt som planlagt. Men som de løftet seg til finalen! Hegge-søstrene coxet hver sin båt; yngstemann Ella i masternes båt og Sara coxet the young bloods. Etter 500m hadde den yngre garden en båtlengde på resten av feltet. De hadde bestemt seg for å kjøre veldig offensivt fra starten. Resten av feltet var lenge veldig jevne, frem til tusen der legendene i rødt dro litt og litt fra de andre lagene. De yngre seniorene var det ingenting å gjøre med, og masterne holdt ut hele deres lange spurt – det ble GULL OG SØLV!

Det er deilig å være fra NSR!

Takk til Rosjefen Erik Juel og trenerne Roger og Matti – we love you!

Send gjerne bilder til anna@roklubben.no.

Her kan du  finlese resultatene, så finner du enda flere høydepunkter:

Resultater NM lørdag

Resultater NM søndag

Det er også mulig å se løpene igjen her.

Etter helgens kamper teller vi 68 seiersvimpler i flaggstangen i Huk Aveny 2.

NM i roing arrangeres 22. – 23. september av Christiania Roklub. NSR satser på deltakelse i mange båtklasser og jakter på Emil Mørchs pokal atter en gang. Det er en kamp som må kjempes – det er flere veldig gode klubber der ute! Årungen blir flittig brukt av roere i alle aldre og ambisjonsnivåer, fra soloppgang til solnedgang.

Vedr parkering under NM i på Årungen.

Det er for lite parkeringsareal på Årungen i helgen. Vi får ikke lenger benytte dyrket mark på NMBU sine jorder som tidligere,

-men vi kan parkere gratis på oppmerkede plasser på NMBUs arealer på universitetsområde.

Vi har derfor satt opp en buss som går frem og tilbake hele lørdag og søndag, fra kl 0900 til 1700.

Bussen er gratis.

Det vil og være mulighet for mange å ta med seg sjåfører fra NMBU og så parkere på Årungen.

Det er forbudt å parkere i Syverudveien og utenom anviste plasser på Årungen. Så beregn litt ekstra tid på parkering, og mye ekstra tid på trafikkforsinkelser i forbindelse med at Nordby tunnelen er stengt.

Vel møtt til Årungen!

Christiania Roklub

Svein Moldestad

Vi gleder oss!

Trekning_NM2018_RevB_18092018-1

Trekning NM revA

One reply on “Norgesmesterskapene – vi vant!

• Rosjefen

Takk til alle roerne som utrettelig rodde over banen i forskjellige kombinasjoner. Dette er kanskje et av klubbens beste og mest minnerike NM i den forstand at alle gruppene, Junior A jenter og gutter, samt senior damer og menn, bidrar solid til poengfangsten. I tillegg sanker vi flesteparten av poengene i større lagbåter (4-, 4x og åtter). Det vitner om bredde. Og så for første gang tar NSR dobbelseier i åtter. Ingen annen klubb i Norge har gjort det.

Svar