Vellykket NM-helg

Helgens Norgesmesterskap og Årungregatta ble en arrangementsmessig suksess, og førte i tillegg til 6 nye seiersvimpler på flaggstangen.

SE ALLE RESULTATENE HER

MS4- Matti Saborowsky, Alexander Blom Tindlund, Hallvard Bjørkelund og Sven-Ole Nicolaysen Foto: Arne Byberg

Brita Bye og arrangementskomiteen; gutta i måltårnet, teamet i følgebåtene, gjengen i premieteltet, alle dommerne med assistenter og tidtakere, damene i Café den Røde stjerne, Nito & film-crewet, speakertjenesten, fotografer og altmuligmenn, med andre ord; alle som som hadde små og store oppgaver i forkant og underveis på årets regatta, kan være stolte av gjennomføringen. Rammene var veldig gode, og det var været også. Strålende sol for publikummerne, mens roerne nok fikk litt ulikt med vindforhold gjennom de tre konkurransedagene. Det som imidlertid er helt sikkert er at alle roerne fikk konkurrenter fra øverste hylle, og kunne glede seg over mange fine dueller underveis. Etter at åtterløpene (med ny seier til seniorherrene, og sølv til seniordamene) og “Rowers unite” hadde åpnet regattahelgen, og NM-banketten hadde avsluttet den, kunne vi konstatere at årets Norgesmesterskap og Årungregatta ble en verdig markering av NSRs 125 års jubileum.

U19D4- Elisabeth Nicolaysen, Silje Strøm, Karen Byberg, Elsa Marino – U19M4x Aleksander Aalrud, Anders M. Juuhl-Langseth, Ole Arnøy og Sander H. Bjerke Foto: Arne Byberg

Årets Kongepokaler gikk til Birgit Skarstein, CR og Ask Tjøm, Tønsberg. Christiania Roklub vant Emil Mørchs pokal.

NSR kjente i år på en litt tynn “stall”. Det ble i år ingen gull i U19-klassen. De fem NM-gull ble alle hentet i seniorklassen. Også i de yngre klassene, de som konkurrerte i Årungregattaen, var noe færre enn normalt for oss å være. Det var selvsagt ingenting å si på innsatsen til våre yngste, men det var kanskje først og fremst Bærum som i år viste seg frem som roklubben med størst bredde. Der skulle vi gjerne vært. Men, tross alt – hatten av for alle våre medaljører:

Gullmedaljevinnere: MS8+ og DS4- Foto: MHJ

Gullmedaljevinnere: MS2x Jonas og Oscar og MS4- Foto: MHJ

Gullmedaljevinnere: MS4x og sølvmedaljevinnere: U17 M4- Foto: Caspar/MHJ

• Gull til HS8+ Matti Strabowsky, Jonas S. Juel, Petter Tufte, Ole Amund Storlien, Hallvard Bjørkelund, Sven-Ole Nicolaysen, Oscar S. Helvig, Alexander Blom Tindlund og Elsa Marino (cox)
  • Gull til DS4- Annemike Schanze, Sara Juel, Sara Hegge og Emilie S. Helvig
  • Gull til MS4x Petter Tufte, Alexander Blom Tindlund, Ole Amund Storlien og Jonas S. Juel
  • Gull til MS2x Oscar S. Helvig og Jonas S. Juel
  • Gull til MS4- Matti Saborowsky, Hallvard Bjørkelund, Sven-Ole Nicolaysen og Alexander Blom Tindlund
  • Sølv til DS8+ Annemieke Schanze, Ella Marie Hegge, Emilie S. Helvig, Elsa Marino, Sara Juel, Sara Hegge, Nora A. Lyngstad, Laura Hegman og Felix Spydevold (cox)
  • Sølv til MS2- Petter Tufte og Ole Amund Storlien
  • Bronse til DS4x Laura Hegeman, Ella Marie Hegge, Sara Juel og Sara Hegge

På Årungregattaen;

• Gull til U17 M2x Henrik Galtung og Anders M. Juuhl-Langseth
  • Sølv til U17 M4- Sander H. Bjerke, Felix Spydevold, Anders M.Juuhl-Langseth og Mathis Grimstad
  • Sølv til U15 M2x (heatfinale) Max Spydeberg og Marius Holmedal Bjerke
  • Bronse til U17 M2x Felix Spydevold og Mathis Grimstad

Gode roere: Charlotte Hjortsjø og Caroline Wohlfahrt. Foto: Caspar Wohlfahrt

Per Bønsnæs ble på avslutningen hedret med FISA badge for sin dommerinnsats gjennom 45 år (Per dømte sin første regatta i 1977!). Gratulerer, og takk for fantastisk innsats, Per!

Per Bønsnæs og hele dommer-teamet. Foto: MHJ

TUSEN TAKK TIL REGATTA-SPONSORENE VÅRE:

LES NRs OPPSUMMERING AV NM-HELGEN HER

Der finnes også video fra alle løp og link til Per Bønsnæs statistikk over alle Norgesmestere gjennom tidene!

Jippi – Gratulerer! Foto: Caspar Wohlfahrt

Rosjefen og Nito – applaus! Foto: MHJ

Se mer på NSR instagram (norske_studenters_roklub) og facebook (@norskestud).

Vi gratulerer alle NSR-roerne for god roing!

Tekst: Marius H. Johannessen

Foto: Arne Byberg, Marius H. Johannessen og Caspar Wohlfahrt.